Всеукраїнський проект «Поширення адаптованого польського досвіду задля збереження освітніх послуг в сільській місцевості»

Чому важливий даний проект?
На сьогодні в Україні найбільш вразливими є невеликі містечка та селища. Не є для них перспективним і прийняте наприкінці травня 2010 року рішення уряду про початок закриття сільських шкіл, оскільки ті не можуть забезпечити достатньо високий рівень освіти. Така ситуація призведе до швидкого зникнення сільських населених пунктів, бо школа для села - це не просто освітня установа, а центр життя громади. Тим не менше протягом 2010 року вже було закрито 80 загальноосвітніх шкіл.
Разом із тим, Міністерство освіти та науки України вводить обов’язкову дошкільну освіту. Однак в країні катастрофічно бракує дитячих садочків, особливо у селах. Міністерство висловило зацікавленість у розвитку альтернативних форм дошкільної освіти, наголошує на необхідності узагальнити та поширити інноваційний досвід роботи у цій сфері.
Схожі реформаторські зміни в освітній системі у перших роках нового століття років відбувалися й в Польщі. Однією з найбільш успішних організацій , яка стала допомагати сільським громадам зберегти малокомплектні школи та дитячі садки, стало Суспільно-просвітницьке Товариство допомоги потерпілим та неповносправним "Едукатор" (м. Ломжа).
З польським досвідом створення та функціонування громадських закладів освіти мали можливість ознайомитися близько 50 українських освітян із малих міст та сільської місцевості під час україно-польських проектів Товариства "Едукатор". Навчальні стажування проходили у 2005 (проект "Активні вчителі, активні школи, активне громадянське суспільство") та у 2007 роках (проект "Разом для розвитку"). Після повернення на місця освітяни запроваджували побачений досвід у власних освітніх закладах та громадах.
Обмін досвідом кращих практик організації громадських шкіл та дитячих садочків, діяльності центрів активності громад може стримати занепад сіл й допомогти зміцнити громаду. Саме на вирішення цих завдань й спрямований даний проект.
Із якою метою реалізується проект?
Метою проекту є узагальнення та поширення серед громадсько-активних педагогів різних регіонів України успішно апробованих практик застосування польського досвіду діяльності шкіл - центрів активності сільських громад.
Що в рамках проекту передбачено зробити?
1. Провести дводенний всеукраїнський семінар "Проблеми та кращі практики застосування польського досвіду діяльності сільських шкіл - центрів активності громад" із залученням 25 громадсько-активних педагогів (кінець березня 2011 року, м. Луганськ).
2. Створити антологію-посібник кращих практик застосування в Україні польського досвіду діяльності сільських шкіл - центрів активності громад із залученням учасників навчальних візитів для освітян у Польщі.
3. Поширити україно-польський досвід діяльності шкіл - центрів активності громад через проведення силами учасників семінару 25 методично-освітніх заходів для 500 педагогів та управлінців освіти.
4. Забезпечити можливість підтримання професійних контактів між громадсько-активними педагогами сільських шкіл шляхом створення тематичних груп в соціальних мережах (Гуглгрупс, Фейсбук).
Для кого даний проект?
Східноукраїнський центр громадських ініціатив запрошує до участі в проекті вчителів, що брали участь у навчальних візитах за програмами польського Товариства "Едукатор"; педагогів та працівників НУО, що знайомилися із системою громадсько-активних шкіл Польщі в рамках проектів, організованих іншими організаціями, та мають власний досвід впровадження польського досвіду в Україні.
Тривалість проекту: 4 місяці (лютий – травень 2011 р.)
Що очікується в результаті?
Від впровадження напрацювань проекту очікується наступний вплив на місцевому та всеукраїнському рівнях:
- проект сприятиме поширенню серед вчителів України успішних практик діяльності сільських шкіл - центрів активності громад;
- у середовищі керівників закладів освіти зросте розуміння необхідності перетворювати школи у багатофункціональні центри розвитку громади. Зросте кількість сільських громад, де соціально-активні школи сприяють задоволенню потреб мешканців місцевих громади;
- громадсько-активні педагоги продовжать комунікацію та обмін досвідом в професійних групах соціальних мереж;
- створено передумови для зниження темпів процесу ліквідації малокомплектних шкіл;
- створено можливості для призупинення занепаду невеликих громад; у таких громадах зросте соціальна активність завдяки діяльності громадсько-активних шкіл;
- поширені позитивні приклади сприяють покращенню якості шкільної та дошкільної освіти в невеликих громадах;
- посилився потенціал громадянського суспільства в невеликих територіальних громадах, почастішали прояви громадської активності;
- розвинулися україно-польські зв’язки між НУО, громадсько-активними вчителями, школами-центрами активності громади, що сприяє євроінтеграційним устремлінням України.
Партнери проекту: Суспільно-просвітницьке Товариство допомоги потерпілим та неповносправним «Едукатор», Вінницька міська громадська організація «Вінницька правозахисна група», Львівський регіональний благодійний фонд «Резонанс», Чернігівська міська молодіжна громадська організація М’АРТ, Харківська обласна фундація «Громадська альтернатива» та кафедра соціальної роботи Луганського національного університету імені Т. Г. Шевченка.
Інформаційний партнер:
Освітній портал™ www.osvita.org.ua – комерційний інтернет-проект, присвячений вищій освіті в Україні та за кордоном, а також супутнім напрямкам.


Підтримка проекту здійснюється Міжнародним фондом «Відродження» в рамках програми «Схід – Схід: партнерство без кордонів».


EUCCI